Friday, February 26, 2010

Kisah bulan terbelah dua di zaman Rasulullah

Pada suatu mlm ketika bulan mengambang penuh,serombongan org kafir Quraisy di Mekah termasok Abu Jahal & Abu Lahab tlah dtg kpd nabi muhammad s.a.w.. mereka adalah golongan yg menentang keras usaha dakwah rasulullah s.a.w. yg menyebarkn ajaran islam..Mereka mencabar rasulullah s.a.w. spaya membelah bulan mnjd dua sbgai tanda bukti beliau adalah pesuruh allah atau utusan allah..mereka juga berjanji akn beriman & mempercayai Muhammad sbgai utusan allah jika baginda dpt mnunaikn permintaan mereka itu..Lalu rasulullah s.a.w. memohon kpd allah spaya memberikan kpdnyer apa yg dipinta oleh org2 kafir itu..seketika itu juga allah s.w.t. memberikan mukjizat kepada rasul-Nya. rasulullah pon mengangkat jari telunjuknya ke atas ke atas ke arah bulan . pada saat itu jugalah dgn izin allah , bulan pon terbelah mnjd dua bhgian..separuh bhgian bulan itu kelihatan di Jabal (gunung) Sofa & separuh lg bulan kelihatan di atas Jabal Qoiqo'an yg bersetentangan dgnnya..sehinggakn org rmi dpt melihat Gunung Hira' di antara kedua-dua gunung itu. lalu nabi s.a.w menyuruh mereka (org kafir) saksikn bulan dibelah dua itu..tp dengan angkuhnya org2 kafir itu mengatakan Muhammad telah Menyihir mata mereka. mereka berdusta dgn janji mereka dan tetap tdk mahu beriman serta mmpercayai Muhammad adalah Pesuruh Allah..ada pula org kafir yg berkata wlupon Muhammad tlah menyihir mereka tetapi tentulah ia tdk dpt menyihir seluruh manusia..kemudian Abu Jahal berkata, tggulah shgga dtg pnduduk desa atau pengembara dtg ke kota mekah dan menceritakan mereka juga melihat bulan terbelah dua, maka Muhammad itu adalah benar sebagai Utusan Allah..tetapi jika penduduk desa itu tdk melihat bulan terbelah dua, bererti Muhammad dianggap tlah menyihir mereka..tidak lama kemudian dtglah pnduduk desa ke kota mekah menceritakan bhwa mereka tlah melihat bulan terbelah dua pd mlm itu..namun org2 kafir di mekah tetap tdk percaya kepada Nabi Muhammad s.a.w..lalu Abu Jahal dan geng-gengnyeryg kafir dgn engkar itu berkata:"ini sihir yg terus menerus."..peristiwa ini berlaku sblm rasulullah s.a.w. berhijrah ke madina.pd waktu itu,Allah menurunkan wahyu kpd nabi muhammad s.a.w. yg bermaksud:

1. telah hampir saat (kedatangan hari kiamat) dan terbelahlah bulan.
2. dan kalau mereka (kaum musyrik di mekah) melihat sesuatu mukjizat,mereka berpaling engkar smbl berkata :(ini ialah) sihir yg terus menerus brlaku."
3. dan (telah mnjd adat) mereka mendustakan (nabi muhammad dan mukjizat-
mukjizat yg dibawanya) serta menurut hawa nafsu mereka .sedang tiap2
perkara tetap (menurut keadaan yg ditentukn oleh allah) -(Surah Al-
Qamar (Bulan), ayat 1-3..


peristiwa mengenai mukjizat rasulullah s.a.w. itu ada jg disebut dln hadis riwayat Bukhari.
Dari Abdulullah bin Mas'ud r.a katanya: terjadi bulan terbelah dua pada masa rasulullah s.a.w..beliau bersabda: "Saksikanlah olehmu ! (bulan itu terbelah dua)".


sekian sajaa...salamzz....

9 comments:

Aus MeLankoLik said...

baik kau . Hahaha .

Unknown said...

caya ar

Kancilbiru said...

hai adik aus...bagus adik farah ni...kipidap. jgn tiru abg aus yg tak dak header...hehehe

FaTiN said...

ni rupanyer adik aus. bagus dik, teruskan ber-blog.


p/s: dah masuk gengblogger belum??

Unknown said...

ni plagiat ke original tulis sendiri??

hahha..bagus adik aus ni..

Ms said...

hii adek aus !

*peace :)

Farah Liyana said...

heyy semua..haha..hmm..kak niza...btol tuh..x yah tiru abg aus yg tadek header...kak fatin..thnx...hmm..sendra..ni original tles sndiri laa...hmm..kak maisarah..hye...peace too !!!
hahaha..thnx 4 all yg komen..haha.. (:

Anonymous said...

hye adik Aus...:D

salam maulidur rasul...:D

Farah Liyana said...

heyy akak..salam maulidur rasul jgak !!! (: